Leeuwendaal Logo
Sint Maartenskliniek
Sint Maartenskliniek zoekt een:

Manager Kwaliteit & Veiligheid

Leeuwendaal zoekt voor Sint Maartenskliniek een manager Kwaliteit & Veiligheid.

De organisatie

Al 87 jaar is Sint Maartenskliniek (SMK) hét centrum voor houding en beweging en al 87 jaar groeit zij mee met de samenleving via de specialismen orthopedie, reumatologie, revalidatie en pijnbestrijding. SMK brengt kennis, patiëntgebonden onderzoek en innovatie. Ze vervult de rol van medisch specialist, leidt mensen op en levert altijd goede zorg en in complexe situaties topzorg. Daar staat SMK om bekend en wordt daar om zeer gewaardeerd, door patiënten en samenwerkingspartners. En ook de medewerkers zijn tevreden en trots. Trots op de kwaliteit, trots op de zorg die geleverd en trots op de markante historie.

SMK behandelt per jaar zo’n 55.000 mensen, afkomstig uit heel Nederland. In de kliniek werken ruim 1400 mensen, waaronder meer dan 120 medisch specialisten en assistent-geneeskundigen in opleiding. De kliniek heeft een eigen afdeling voor wetenschappelijk onderzoek. SMK is een financieel gezonde onderneming en kent een stevig weerstandsvermogen.  

SMK wil verder groeien, omdat zij een maatschappelijke rol te vervullen heeft. Zij helpt grote groepen kinderen en volwassenen voor wie bewegingsvrijheid niet vanzelfsprekend is, vanwege een aandoening die hen belemmert. Zij hebben medisch-specialistische zorg nodig om weer regie te kunnen voeren over hun eigen leven, zoals zij die voor ogen hebben.

De belangrijkste beweging die wordt gemaakt is dat SMK midden in de samenleving gaat staan, één worden met de omgeving, overleggen met haar omgeving. SMK is er voor de patiënten in haar regio én voor de patiënten uit heel Nederland. Excelleren doet ze zowel in de basis zorg als in de hoog complexe zorg.

Voor de strategische keuzes die SMK maakt, zijn de kernwaarden – mensgericht, excellent, innovatief en ondernemend – leidend.  

De opgave

In 2020 is een belangrijke mijlpaal gerealiseerd met het behalen van de JCI accreditatie. Vanaf 2021 is er binnen de afdeling K&V voortgebouwd op hetgeen bereikt is met het programma ‘Bewegen naar Beter’. De titel van het jaarplan 2023 van de afdeling K&V is: ‘Verder in Kwaliteit: De Patiënt Centraal’.

Om excellente zorg te kunnen leveren en daarbij de patiënt centraal te stellen, is het van belang primaire processen en zorguitkomsten te blijven verbeteren. Hiertoe staan in het jaarplan van de afdeling K&V de volgende thema’s centraal: Bewegen naar Beter, Patiëntgerichte en waardegedreven zorg, Datagedreven werken, Lean procesverbeteren.

Met deze programma’s (meer informatie in het uitgebreide wervingsprofiel) wordt de slag gemaakt naar een volgend kwaliteitsniveau. Er is extra aandacht voor het verankeren van het gedrag van leidinggevenden en medewerkers om het gewenste kwaliteitsniveau en focus te behouden en verder te ontwikkelen, zowel binnen afdelingen als afdeling overstijgend. Het beleid moet verder verankerd worden. Middels deze programma’s en de ondersteunende reguliere taken van de afdeling K&V wordt, samen met de organisatie, gezorgd dat SMK continu blijft verbeteren.

In december vindt de heraccreditatie voor JCI plaats waarvoor de voorbereidingen op dit moment in volle gang zijn. Na de nieuwe certificering zal de manager K&V samen met het team en in afstemming met de raad van bestuur gaan herijken en bepalen hoe certificering er in de toekomst uit gaat zien.

Ook de beweging naar data gedreven werken (koppeling maken tussen kwaliteit van zorg en data) is een van de speerpunten van SMK waar de manager K&V een belangrijke rol in speelt.

De afdeling K&V bestaat uit 15 medewerkers: 2 secretaresses, een staffunctionaris patiëntenzorg, 5 beleidsadviseurs, 5 staffunctionarissen K&V en 2 deskundigen infectiepreventie. De staffunctionarissen K&V werken als kwaliteits-businesspartner voor de verschillende bedrijfsonderdelen en zijn dus eerste aanspreekpunt voor duaal management en afdelingshoofden. Zij pakken afdelingsspecifieke zaken op. De beleidsadviseurs concentreren zich op diverse thema’s zoals JCI, data-analyses en lean. Het stafsecretariaat werkt naast de afdeling K&V voor meerdere stafafdelingen.

Profiel

Je bent een zelfstandige, sociaal vaardige en verbindende manager die ervaring heeft met kwaliteit en veiligheid. Bijvoorbeeld vanuit de rol van manager K&V of als zorgprofessional aangevuld met managementervaring. Je volgt de ontwikkelingen in het vakgebied en bent constant gericht op blijven bewegen naar beter. Je geeft leiding met tact en invoelend vermogen, geeft medewerkers in je team ruimte en vertrouwen en zet ze daarmee in hun kracht. Je bent een sparringpartner voor de diverse stakeholders binnen SMK. Kwaliteit is voor jou veel meer dan ‘vinkjes zetten’. Je leert medewerkers in de organisatie anders te kijken naar kwaliteit en veiligheid, onder andere door de koppeling te maken met data gedreven werken en door kwaliteit en veiligheid verder in te bedden in de pdca-cyclus. Vanuit een positief kritische houding vervul je, indien nodig, de rol van luis in de pels. Je bent stevig, recht door zee en daadkrachtig en acteert ook zo binnen het CMT.

Verder voldoet de manager K&V aan de volgende belangrijke profieleisen:

  • Academisch werk- en denkniveau.
  • Ruime leidinggevende ervaring op strategisch managementniveau in de zorg. Ervaring in een ziekenhuisomgeving is een pré.
  • Ervaring met data gedreven werken.
  • Kennis van Lean systematiek.
  • Kennis van relevante wet- en regelgeving, K&V-systemen en organisatieprocessen in de gezondheidszorg.
  • Ervaring met K&V-beleid in de vezels van een organisatie brengen en wat dit vraagt van gedrag van mensen.
  • Voert op abstract niveau een discussie.

Wat biedt Sint Maartenskliniek?

De positie van manager K&V wordt gehonoreerd conform CAO ziekenhuizen, FWG 75. Daarnaast profiteer je van prima arbeidsvoorwaarden, waaronder een eindejaarsuitkering en een goede pensioenvoorziening, goede ontwikkelmogelijkheden en ook zaken als gratis sporten. 

Informatie

Wil je meer weten over deze organisatie, de inhoud van de functie, de opgave en de profielschets, lees je dan het functieprofiel dat je boven aan deze pagina kunt downloaden.  

De procedure wordt begeleid door Manon Min, senior adviseur werving en search. Voor inhoudelijke vragen over de functie kun je t/m 7 juli met haar contact opnemen. In de zomerperiode met Soesja Bijtelaar, research consultant. Zij zijn bereikbaar via 088 – 00 868 00.

Solliciteren

Om te solliciteren, klik op de solliciteerbutton en volg de stappen zoals aangegeven. Tijdens het proces wordt gevraagd om je emailadres, persoonsgegevens, cv en een motivatiebrief.

We ontvangen je reactie graag uiterlijk op zondag 13 augustus 2023. 

Locatie: Nijmegen
Functieomvang: Fulltime
Sluitingdatum: 13-aug.-2023
Sollicitaties gesloten

Niet gevonden wat je zocht?

Bekijk deze vergelijkbare vacactures

Open sollicitatie

Junis

Voorzitter raad van bestuur

Junis
Alphen aan den Rijn 07-05-2023
Stichting Leerplein055

Voorzitter college van bestuur

Stichting Leerplein055
Apeldoorn 16-04-2023